خیز پل جرثقیل سقفی
پل جرثقیل می بایست به اندازه حاصل جمع خیز ناشی از وزن مرده جرثقیل و نصف خیز جرثقیل در حالت باربرداری خیز مثبت داشته باشد.منظور از بار مرده، وزن پل ها به علاوه وزن ترولی جرثقیل است.
پل جرثقیل می بایست حالت ارتجاعی داشته باشد و پس از انجام باربرداری دوباره سر جای خود برگردد.
در صورتی که پل جرثقیل حالت ارتجاعی نداشته باشد و سر جای خود برنگردد عملا پل کارایی لازم را نخواهد داشت.
عیوب دیگری که ممکن است در جرثقیل ها وجود داشته باشد مشکل بوژی است.در جرثقیل هایی که بوژی و ریل در یک راستا نباشد باعث بروز چرخ سابی شدید خواهد شد اگر مشکل جرثقیل این مورد باشد با لاینر گذاری و تنظیم بوژی این مشکل رفع می شود و البته این مورد نیز بستگی به شرایط محل جرثقیل و امکان سنجی محل پل جرثقیل دارد..
مشکل دیگر، مشکل انحراف چرخ و شفت از راستای استاندارد است استاندارد های چرخ و شفت جرثقیل بر اساس استاندارد FEM در زیر آورده شده است که بایستی چرخ و شفت جرثقیل در رنج استاندارد باشد..
در مواردی میتوان این مشکل را برطرف کرد ولی در بعضی موارد نمی توان این مشکل را برطرف کرد و نیاز است راهبر جرثقیل تعویض شود.
مقدار مجاز .
در جرثقیل ها مقادیر استاندارد اعداد و تلرانس های جرثقیل به صورت زیر است..
در سوله نیز تلرانس اختلاف فاصله بین دو ریل بر اساس استاندارد FEM به صورت زیر است.
اختلاف ارتفاع در ریل های دو طرف سوله نیز می تواند حداکثر ۱۰mm باشد.
برای مشاهده ریموت کنترل ساگا کلیک کنید